Wedstrijdreglement.

Op deze wedstrijd is het NTB ITU Wedstrijdreglement – Versie 16.02 van toepassing.

Een korte samenvatting van de belangrijkste NTB reglementen

Van nieuwkomers in onze sport kan je niet verwachten dat alle regels en richtlijnen voor deelname aan een wedstrijd maar meteen duidelijk en begrepen zijn. Maar zelfs de ervaren atleet ‘vergeet’ wel eens wat in het heetst van de strijd. Daarom volgt hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste regels + tips waar iedereen zich in het belang van veiligheid en Fair Play aan zal moeten houden bij deelname aan een wedstrijd.

  • Wacht niet te lang met je aan te melden voor een wedstrijd en kom die dag op tijd.
  • Lees vooraf alle informatie op de website van de organisatie.
  • Zorg dat je weet hoeveel ronden je gaat zwemmen, fietsen en lopen. Kijk naar de aanloop- of uitrijdroutes.
  • Neem je licentie als je daarmee hebt ingeschreven of anders een geldig identiteitsbewijs. Meld je hiermee bij de inschrijving.
  • Verken het begin en einde van het fiets- en loopparcours en zorg dat je weet waar de finish is.
  • Als je fietst draag je altijd je helm.
  • Bevestig het startnummer dat je van de organisatie krijgt ongevouwen aan een elastieken band (zelf meenemen) of maak het met speldjes vast voorop je wedstrijdtenue (als je geen elastieken band hebt).
  • Plak de stikker met jouw nummer op je fiets (of bindt het plaatje vast). Bevestig nummerplaatjes altijd zodanig dat ze aan de linkerkant van je fiets te zien zijn.
  • Bied je fiets en helm ter controle aan bij de ingang van de wisselzone (helm op het hoofd en gesloten).
  • Zorg dat je remmen goed afgesteld zijn en je helm onbeschadigd is.
  • Zet je fiets op de plaats met jouw nummer of kies een plaat als ze niet genummerd zijn.
  • Verken de situatie in de wisselzone. Waar kom ik er in, hoe ga ik er uit om te fietsen en hoe om te lopen?
  • Meld je op tijd bij de start. Ga op tijd het water in en zwem in achter de startlijn.
  • Veroorzaak geen valse start en volg het voorgeschreven parcours.
  • Draag geen sokken, zwemvliezen of peddels. Brilletjes, oordopjes, neusklemmen e.d. zijn allemaal toegestaan.
  • Zet terug in de wisselzone eerst je helm op, maak deze vast en pak dan pas je fiets en loop daarmee naar de uitgang van de wisselzone.
  • Zorg dat je nummer bij het fietsen op je rug zit (tenzij je geen elastieken band hebt).
  • Fietsen in de wisselzone is niet toegestaan.
  • Fiets je eigen wedstrijd. Stayeren is niet toegestaan. Als je dichter naast een andere atleet zit dan 3 meter of dichter achter een andere atleet dan 12 meter (gemeten van voorwiel tot voorwiel) dan heet dat stayeren. Als je iemand inhaalt moet je dat binnen 30 seconden doen en als je ingehaald wordt dan moet je binnen 5 seconden uit een stayerpositie zijn.
  • Kom altijd op hetzelfde punt weer terug op het parcours als je even naar de kant moest (dat geldt ook bij het lopen).
  • Houd je aan de verkeersregels (m.n. rechts rijden).
  • Stap vóór de wisselzone van je fiets.
  • Hang eerst je fiets op en doe dan pas je helm af.
  • Doe je loopschoenen aan, op blote voeten lopen is niet toegestaan.
  • Draag je startnummer bij het lopen op je borst (dus niet ergens op de bovenbenen).
  • Houd de looproute aan, afsnijden is ook hier niet toegestaan.
  • Draag je wedstrijdkleding fatsoenlijk. Een open rits is om kleding uit te trekken. Dicht om aan te houden.
  • Gedurende de hele wedstrijd zijn headsets, mobiele telefoons en glazen verpakkingen niet toegestaan.

Als een official (herkenbaar aan een groene of oranje hes, of een rood/wit/blauwe jas) je aanspreekt, volg dan diens aanwijzingen op. Je loopt een kleine vertraging op in je wedstrijd, maar voorkomt dat je wordt gediskwalificeerd.  Met de hierboven beschreven aandachtspunten zou het moeten kunnen lukken. Zijn er vragen spreek dan voor de wedstrijd de organisatie of een official daarover aan.

Meer informatie: officials@nedtriathlonbond.org
Bron: NTB

Cross-ATB-Cross reglement.

Voor de Cross-ATB-Cross wedstrijd zijn onderstaande regels uit het NTB ITU Wedstrijdreglement van toepassing:

19. Cross Triathlon en Duathlon

19.3. Officiële training en verkenning:

  1. De officiële trainingsessie wordt gehouden door de TD en de organisatie. Atleten en coaches mogen aan deze officiële training en verkenning meedoen.
  2. Regels op wedstrijddagen: Het is niet toegestaan dat deelnemers tijdens een wedstrijd een warming-up of een verkenningstoer op het parcours doen.

19.4. Mountainbike- en Fietsregels:

  1. De maximale banddiameter van de mountainbike is 29 inch. De minimale breedte van de band is 1,5 inch (599-40), wat inhoudt dat het dikste deel van de band niet kleiner mag zijn dan 38,1 mm.
  2. Profielbanden en/of slickbanden zijn toegestaan.
  3. Het is toegestaan de fiets over het parcours te duwen of te dragen.
  4. Deelnemers die een ronde zijn ingehaald worden niet uit de wedstrijd verwijderd;
  5. Opzetsturen zijn niet toegestaan.
  6. Traditionele wegsturen zijn niet toegestaan.
  7. Traditionele MTB-stuureinden zijn toegestaan.
  8. NAT Beachsturen zijn niet toegestaan in reguliere crosswedstrijden, NAT voor crosswedstrijden over het strand kan dispensatie worden aangevraagd door de organisator

19.5. Loopregels:

  1. Hardloopschoenen met spikes zijn toegestaan.

cyclocrossfietsen.

Reglementair is de cyclocrossfiets verboden. Na jaren de cyclecrossfiets gedoogd te hebben en deze niet in de uitslag te hebben opgenomen heeft de Nederlandse Triathlon Bond besloten om per 2016 dit type fiets niet meer toe te laten.

Ze zijn reglementair verboden en zijn niet toegestaan in een Crosswedstrijd.

Deze regel is gebaseerd op de eisen die aan een fiets gesteld worden bij een crosswedstrijd. De wielmaat is al een hele belangrijke, maar ook sturen voldoen niet aan de regels. Deze regels zijn opgenomen in het ITU reglement.

beachstuur.

Een beachstuur is reglementair en om veiligheidsredenen niet toegestaan. Fietsen met een beachstuur zullen bij het inchecken worden geweigerd. Bij crosswedstrijden, in het recente verleden, is gebleken dat dit type stuur niet alleen gevaar oplevert voor de atleet maar ook voor de overige deelnemers.

De kans tot over de kop slaan is heel groot en dat is op verschillende plekken ook werkelijk gebeurd.

Een beachstuur wordt door de NTB, na een dispensatieverzoek van de organisatie, uitsluitend toegestaan bij strandwedstrijden. De van Eijk Fietsspecialist Cross-ATB-Cross is geen strandwedstrijd!